Adres:

ul. Kościuszki 13 p. 318,

10-502  Olsztyn

 

 

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

tel. 514 727 534

e-mail: kontakt@magdaczerniak-psycholog.pl

fb: magda.czerniak.psycholog

Oferta

 

W gabinecie prowadzę wyłącznie indywidualną terapię psychologiczną dzieci i młodzieży. Nie przeprowadzam badań diagnostycznych. 

 

Z rodzicami pracuję psychoedukacyjnie. Oznacza to, że zwiększam wiedzę rodziców na temat trudności psychicznych po to, by zdobyli większą świadomość potrzeb i samopoczucia swojego dziecka lub nastolatka. Nie prowadzę terapii osób dorosłych. 

 

Podczas pierwszej konsultacji zawsze przeprowadzam szczegółowy wywiad z rodzicami na temat funkcjonowania dziecka od początku jego życia. Pozwala mi to lepiej poznać historię życia dziecka, zaplanować odpowiednio plan działania, a także ustalić zasady współpracy - w przypadku podjęcia decyzji o terapii. W przypadku młodzieży, wywiad przeprowadzam w obecności nastolatków.

 

Terapia poznawczo-behawioralna jest uważana za terapię krótkoterminową (choć nie zawsze), co oznacza, że trwa przez określony czas. Zazwyczaj umawiam się wspólnie z dzieckiem i rodzicami na ilość spotkań w zależności od celu terapii i potrzeb. Często spisuję też kontakt terapeutyczny - czyli to, na co się umawiamy :)

 

Parę słów o podejściu w którym pracuję:

 

 

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Założenia terapii poznawczo-behawioralnej opierają się na istnieniu silnego związku między myśleniem, a nastrojem i zachowaniem. Od tego, co myślimy zależy to, jak się czujemy i jakie działania podejmujemy. Według CBT, myśl jest zawsze pierwsza. Jeśli posiadamy negatywne przekonania na swój temat lub o innych, będzie to wpływać na nasze samopoczucie i zachowanie. Myśli pojawiają się często automatycznie. Czasem nawet nie zdamy sobie sprawy z ich pojawienia, a już mają na nas duży wpływ. Techniki poznawczo-behawioralne umożliwiają nam bardziej świadome zauważanie naszych myśli i zamienianie ich na bardziej pozytywne i pomocne. Mamy na to wpływ. Aby zmienić uczucia i zachowanie, najpierw potrzebna jest zmiana myślenia. Warto jest jednak pamiętać, że myśl to tylko myśl, więc nie zawsze jest prawdziwa :) Terapia poznawczo-behawioralna pomaga nam pokazać, jakie błędy popełniamy w swoim myśleniu, a także w przekonaniach na własny temat. Wykonujemy w niej wiele praktycznych ćwiczeń, czasem również wychodzimy "na zewnątrz" w celu przeprowadzania eksperymentu. Zdarzają się także zadania domowe :)

 

Korzystam również z technik tzw. `trzeciej fali`, czyli młodszych sióstr terapii poznawczo-behawioralnej, wywodzących się z niej. Mowa o terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT) i terapii akceptacji i zaangażowania (ACT). Pierwsza skupia się na umiejętności regulacji trudnych emocji, druga - na wartościach i rozwijaniu tzw. elastyczności psychologicznej, czyli umiejętności akceptacji tego, co się wokól nas dzieje,  i skupieniu się przy tym na chwili obecnej. Techniki te bardzo dobrze sprawdzają się w pracy z nastolatkami. W przypadku młodszych dzieci stosuję metody porozumienia bez przemocy (NVC) - stąd żyrafa, będąca symbolem tego podejścia, jako motyw przewodni mojej strony :)

 

Terapia poznawczo-behawioralna ma udowodnioną skuteczność w pracy z dziećmi  i młodzieżą, szczególnie (m.in) z zaburzeniami depresyjnymi, lękowymi i obsesyjno-kompulsyjnymi.